{TUTORIAL} Wax Aquarell od Koh-i-noor - co s nimi?

Zdravím všechny!

Minulý týden jsem vám slíbila článek věnovaný produktům naší české firmy Koh-i-noor
neboť vás na mém FB profilu zaujaly mé nákupy produktů právě této značky.

Nejprve jsem plánovala, že udělám jeden velký článek se vším, co v současné chvíli používám, 
ale článek by byl nesnesitelně dlouhý a možná i díky tomu nepřehledný.
zdroj: www.koh-i-noor.cz

Proto jsem se rozhodla, že v dnešním článku představím Wax Aquarell, 
neboli akvarelové voskovky a v příštím zase něco dalšího :)

POZOR: Produkty budu popisovat z hlediska scrapbookingu a mého neodborného pohledu, 
prostě tak, jak je používám já osobně :)



Co to tedy WAX AQUARELL jsou?


Nejprve se podíváme na to, co píše sám výrobce na svých stránkách:

Voskové pastely Wax Aquarell byly firmou KOH-I-NOOR HARDTMUTH uvedeny na trh v roce 2004.
Emulgace vosku umožňuje změnu charakeristické vlastnosti voskových pastelů – jejich vodovzdornost se tím mění na vynikající vodorozpustnost.
Základem barevného jádra vodou rozmyvatelných voskových pastelů typu Wax Aquarell jsou vydatné, vysoce kvalitní a dokonale dispergované pigmenty, nakupované od pečlivě vybraných a dlouhodobě odzkoušených renomovaných výrobců z celého světa. Na jejich světlostálosti a dávkované koncentraci je závislý i konečný výsledek a trvanlivost malířského díla. Z tohoto důvodu je pro tento výrobek v celé své barevné škále předepsána vysoká koncentrace dávkování barevných pigmentů.
Mezi základní složky obsažené v barevných jádrech výrobků patří speciální druhy vosků a bílá hlína, zpravidla bělený kaolín nejvyšší čistoty a jemnosti. Tyto komponenty dávají voskovým jádrům nezaměnitelnou charakteristickou jemnost a hladkost při stírání. Nanášení velké vrstvy a překrývání odstínů umožňuje vzájemné míchání, a tím vytváření nových barevných odstínů, podobně jako je tomu například u olejových či temperových barev. Možnost nanesení velké vrstvy přímo vybízí k využívání technik vyškrabáváním. Rozmytí malby (nátěru tuhy) lze dosáhnout roztíráním jemným štětcem, technikou nanášení oškrábaného jádra ve formě pilin a následného rozmytí, případně je možno nabírat materiál pro malbu štětcem přímo z hrotu tužky a používat jej k malbě jako vodové barvy.
Díky velkému průměru barevného jádra 7,1 mm má tento výrobek vynikající výtvarné předpoklady pro každého uživatele.Ušlechtilé dřevo, z něhož je tužka vyrobena, umožňuje snadné hrocení.
Žádný komponent užitý při výrobě neobsahuje toxické či jinak škodlivé látky a finální produkt je tedy vhodný pro všechny věkové kategorie uživatelů.


Výrobce ještě na webu uvádí, že se Wax Aquarell vyrábí ve 36 barevných odstínech, 
ale spočítala jsem to a správné číslo je 44 odstínů plus 2 metalické odstíny 
(zlatá a stříbrná) takže celkem 46 barviček!!!

Číselné označení odstínů sedí jak s akva Progressem, Mondeluzkami, tak i Polycolorkami, 
můžete tak snadno nakombinovat stejné odstíny z různých řad.
Shora: Wax Aquarell, akvarelová pastelka Mondeluz, Aquarellové Progresso, voděvzdorná pastelka Polycolor


Jádro voskovek je o mnoho silnější (průměr 7,1mm - stejně jako Progressa), 
než u klasických pastelek, při suchém kreslení máte dojem, 

že kreslíte něčím, co je mezi klasickou voskovkou a pastelkou
není to tak krémovité jako voskovka, ale zase ne tak tvrdé jako klasická pastelka.

Vřele doporučuji udělat si vzorník barev, protože některé odstíny barevných jader nejen klamou 
tělem, ale také proto, že některé odstíny se po rozmazání rozzáří a některé zblednou, 
proto je dobré u vzorníku nechat kousek pigmentu nerozmazaného a zbytek rozmazat:

Vzorník doporučuji udělat u všech pastelek i u voděvzdorných Polycolor :)
Dost vám to ušetří čas hledáním potřebného pigmentu při práci, zvláště když spěcháte, 
aby vám něco neuschlo :)


Na druhé straně waxek najdete vždy číslo odstínu, 
počet hvězdiček označuje světlostálost - viz vzorník nahoře.


TIP: 
Já skladuji na stole waxky v čisté skleněné nádobě po trojité svíčce:

Je to pro mě pohodlnější, když pak s nimi někam cestuji, dám si je do jednoho "kastlíku" 
z mého skládacího organizéru naležato jako distress markery.

Pro ty, kteří je budou skladovat naležato (např. na polici), je dobré na zadní konec 
napsat permanentním fixem číslo barvy:



Díky jisté krémovitosti tuhy můžete nanést na papír mnohem silnější vrstvu pigmentu, 
než klasickými pastelkami nebo Progressem,  mohou se tak využít i v technice vyškrabávání.


U KIN produktů z umělecké řady (hnědooranžové balení) VELMI oceňuji, 
že si jednotlivé pastelky můžete podle potřeby dokoupit po jednotlivých barvách, 
nemusíte tak kvůli jedné barvě kupovat celou sadu.

Toho jsem využila i já, když jsem si koupila několik waxek na zkoušku, vybrala jsem si odstíny, 
které ve 12 kusové sadě nejsou a testovala jsem je:
Voskovky jsou podstatně silnější a o něco kratší, než klasické pastelky.


Samostatně po jednotlivých barvách vychází cena od 29,-/kus, 
metalické jsou trochu dražší cca 31,-/kus. (ceny jsou z naší ČT pobočky) 

V papírové sadě vyjdou samozřejmě o mnoho levněji. 
V kovovém pouzdře si už tak nejsem jistá, museli byste si to propočítat na místě v prodejně.


Pokud si chcete pořídit sadu, máte na výběr ze 3 možností:
1. V kovovém pouzdře v sadě 24 ks, součástí je i hrotítko, štětec a tužka.


2. V kovovém pouzdře v sadě 12 ks, součástí je i hrotítko a štětec:
3. Nejlevněji vychází sada 12ks v papírovém obalu, kterou jsem si koupila v druhém kroku i já:


Úžasnou zprávou je, že použité dřevo při výrobě těchto voskovek má certifikát FSC :)
Navíc jsou netoxické, tudíž vhodné i pro děti, lze je z pomůcek snadno vymýt (štětce, šablony,...).


Co si koupit k wax aquarell ještě:

Určitě budete potřebovat strouhátko - hrotítko
měla jsem doma klasické kovové od KIN na dva průměry, 
ale zjistila jsem, že ten větší je i přesto malý, 
proto je nutné dokoupit i hrotítko - ve 12 a 24 plechové sadě je už přibaleno.


Dalším nezbytným pomocníkem bude vodní štětec, nebo klasický štětec na akvarel a voda.


Vynikající pomůckou je také modelovací plastová podložka od KIN, 
která se vyrábí ve 3 velikostech, A5, A4 a A3, mám je všechny, 
ideálně nahradí craft podložku od Rangeru nebo Woodwaru, 
pokud nepracujete s embossovací pistolí - to ji raději nepoužijte :) 
Malá A5, kterou využívám nejčastěji jako paletu na všechna média je za 9,- Kč.
Skvělé je, že se vyrábí v bílé barvě, takže je můžete použít i jako paletu na barvy, což uvidíte i dále :)


Pro mixed mediové techniky je nezbytností i tzv. primer, neboli šeps či gesso
já mám doma jeden menší cestovní od Marthy Stewart, 
ale koupila jsem si domů i velké balení 500g od KIN 
(paradoxně je i přes svůj několikanásobně větší objem i levnější, kvalita super)

Základem by mělo být bílé gesso, pro MM maniaky se určitě bude hodit 
i průhledné nebo černé, doporučuji třeba produkty 
od 13arts.pl nebo řadu od Finnabair od Prima Marketing. 
Ke gessu budete potřebovat nejlépe i široký plochý štětec.




Jak se chovají?
na klasickém kreslícím papíru se dají mírně rozmazat suchým prstem
(nejsou tak mazlavé jako pastely od Tima Holtze nebo Gelatos
od Faber Castel, které jsou spíš blíže rtěnce a dají se tak rozmatlat pořádně) 

můžete překrývat jednotlivé barvy

rozmazáním pak dostanete nový odstín

pokud použijete vlhčený dětský ubrousek, rozmažete je úplně

kupodivu většina pigmentu zůstane na papíru


Co černý papír?
Jako většina akvarelových produktů nic moc, za sucha to vypadá celkem dobře 
u jasných a světlých odstínů,

po rozmazání vodou se však většina ztratí.




Co s nimi?

1. barvím papírové výřezy

Protože voskovky jako takové byly vymyšleny pro psaní na hladké a nesavé povrchy,
 jako je sklo, plast apod, díky této vlastnosti si můžete pomocí plastové modelovací podložky 
udělat paletu, stejně jako u Distress inkoustů.


Rozmývají se VELICE snadno


Pro sytější odstín je možné (stejně jako u ostatních akva-pastelek a progress) nabírat pigment přímo z tuhy


Smícháním jednotlivých pigmentů dostaneme nový odstín, můžete zkusit 
i dvě různě barevné vrstvy přes sebe a následně je rozmýt štětcem


K nerozeznání od klasických akva-pastelek nebo distressů




2. vytvářím si pozadí

A tady je nutné metody rozdělit na dvě větvě, podle toho, jakého efektu chcete dosáhnout:


2. 1. podklad bez gesso podkladu:
Pokud budeme pracovat na čistém papíru bez vrstvy gessa, dosáhneme úplně jiných efektů než s gessem.
Používám klasický kreslící karton od KRPY, ne akvarelový, nebo nějaký speciální.

Našrafuji si zlehka v jemné vrstvě (nechávám volná bílá místa) nepravidelně barvami celý základ:


Postříkám vodou ve spreji a už je vidět, že se jednotlivé tahy jemně rozpíjí, ale ne úplně, 
přidáním vody se rozpijí více, ale ne zcela.


Pigmenty se vpíjí do papíru a není možné je zcela rozmýt, bez viditelných tahů, 
pokud budu ještě do vlhkého papíru kreslit tahy přímo tužkou, 
budou sice jemně rozpité, ale stále viditelné


Z tohoto napůl kresleného a napůl malovaného podkladu lze vytvořit třeba toto:
použila jsem zde i vybarvované a dobarvované výřezy a výseky lístků a květin




Pokud použijete tlustou vrstvu pigmentů a zakreslíte celý papír 
(odstíny můžete i překrývat), 
dostanete sytější odstíny barev a črty nebudou tak viditelné. 
Po zaschnutí se s pigmenty už moc pracovat nedá.




2. 2. pracujeme na gesso podkladu:
(většina MM prací začíná právě nanesením vrstvy gessa na podklad na němž se bude dál pracovat)

2.2.1. nejprve pokreslíme papír nasucho:

postříkáním vodou se pigmenty okamžitě rozpíjí, ale pigment se nevpíjí do papíru
jen na "nepogessovaných" okrajích se vpije
po vysušení pistolí je možné pigmenty znovu rozmývat jak štětcem, tak postřikem


2.2.2. pigmenty nanášíme klasicky vlhkým štětcem na papír:
dělala jsem vodorovné tahy, kdy jsem jednotlivé barvy mezi sebou míchala, což zajistila základní gesso vrstva


Z tohoto podkladu jsem vytvořila takové (pro mě hodně minimalistické) přání:
zlaté akcenty u prvního i tohoto přání jsou vytvořené pomocí Inka Gold od Viva Decor v odstínu Gold,
o které budu psát zase jindy :) Nápis je embossovaný.




3. co šablonování?
Dá se, ale opět máme dvě cesty:


3.1. Bez gessa 
- tady bych doporučila spíš ten akvarelový papír, kreslící karton moc tření vodou nemá rád.

3.1.1. nasucho nanesené pigmenty, rozmazané dětským vlhčeným ubrouskem a následně čistým vlhkým ubrouskem přetřené přes šablonu - pigment se mírně odstranil z papíru, ale lepší výsledky přináší šablonování s Distressy nebo s Gesso podkladem


3.1.2. nasucho nanesený pigment na suchý papír, a přes šablonu přejetí vlhčeným ubrouskem 
- vlhčená místa se rozpijí, zbytek zůstane kresbou


3.1.3. nasucho nanesené pigmenty, rozmažeme vlhčeným ubrouskem, usušíme,

z palety si nanášíme vlhčeným ubrouskem druhý odstín

přes šablonu na vysušený podklad - zajímavé :)



3.2. S Gessem 
je to samozřejmě jednodušší, zde jsem zkoušela vysušený podklad z bodu 2. 2. 1. 
přejet vlhčeným ubrouskem přes masku a i přesto, 
že je podklad dost pastelový, je to poznat. 
Výraznějších efektů dosáhnete, pokud uděláte tento postup na tmavším podkladu, 
nebo z palety nanesete vlhčeným ubrouskem tmavší pigment na suchý podklad (3.1.3.)





4. co když je nahřeju?

Co se stane s voskovkou, když ji nahřejete? Změkne a rozteče se. Udělá to i Wax Aquarell.
vznikne konzistence velmi podobná voskovkám Distress

rozmazání suchým prstem

rozmazání vlhčeným ubrouskem




5. psaní a razítkování?

Ponořením krátce do vody, tuha nasaje vodu, takže lze dosáhnout i efektu rozpitého psaní.

Stejným způsobem lze barvit i razítka - silikonová (na sucho to nejde, zkoušela jsem), 
před samotným otiskem doporučuji jednou stříknout vodou, 
hlavně pokud používáte více barev a barvení tak déle trvá,
tato technika je vhodná u razítek, která nejsou příliš jemná s mnoha detaily 
(dá se, ale výsledek není nijak úžasný), 
spíše budou vhodná jednodušší razítka s plnou plochou - lístky, kruhy,....
...kde na nedokonalosti otisku příliš nesejde, např. vejce:




6. Smooshing 

Moje VELMI oblíbená technika při vytváření pozadí na přáníčka. 
Nelze ji dělat bez Gesso základu!

na paletu nanesu (i přes sebe) jednotlivé barvy

postříkáním vodou se pigmenty jemně rozpíjí, ale nikam netečou jako distressy apod.

otisknu suchý papír se základní (suchou) vrstvou gessa

můžete otiskávat vícekrát, pro zajímavé efekty doporučuji mezi jednotlivými tisky vrstvy usušit pistolí
- to platí i pro distressy apod.



A co takhle kombinace Wax Aquarell s Distress Inks?

No jasně :)



A po vysušení vám vznikne třeba něco takového:
kytky a lístky jsou také barvené pomocí waxek - kytičky nejprve vyřezané a následně vybarvené metodou č. 1.,
na lístky jsem nejprve barvila papír metodou 2.1. bez gesso základu a pak je vyřezala.
Uprostřed květů jsou diy středy vytvořené z bílé modelovací hmoty od Marthy Stewart,
které jsem po vysušení také nabarvila waxkami a drží :)


Shrnutí: Wax Aquarell ze svého pohledu doporučuji:
1. Na klasické kreslení (bez vody) - kde příliš nezáleží na jemných detailech, 
takový grunge drsný styl, jakékoli akvarelové techniky,
 nebo na kombinaci kresby s následným použitím vody.

2. Na mixed-mediové techniky, hlavně s gesso podkladem :) 
i bez gessa, pokud chcete zachovat jemné náznaky kreslení po rozmytí

3. Skvěle se hodí na vybarvování předtištěných razítek a výřezů.

4. S Waxkami můžete i použít šablony (s gessem určitě, 
nebo alespoň výrazné či kontrastní barvy a akvarelový papír).

5. Můžete s nimi i razítkovat jednodušší nenáročné vzory, kde nezáleží na preciznosti.

6. Dobarvování Air Dry Craft Clay od Marthy Stewart.

A to je pro dnešek vše, pokud budete mít nějaké dotazy k výše uvedenému, 
pak mi je, prosím, napište do komentářů pod tento článek, určitě na všechny odpovím :)


Přeji vám krásný den a super víkend!!





PS: MALÝ UPDATE, ještě jsem něco zapomněla, 
co jsem tady chtěla napsat:

Pokus se stejným odstínem barvy z řady Wax Aquarell, Mondeluz, Progresso Aquarell a voděvzdornou Polycolor na nongesso a gesso papíru:

Papír bez Gessa:

zde vidíte rozdíl mezi Wax a Mondeluz, voskovka je krémovitější, ještě větší rozdíl je po rozmytí štětcem...

rozmytí štětcem, vlevo s Wax moc nepohnete z místa, kdežtoMondeluzkou a Progressem kamkoli, trochu se mi zdá, že Progresso má více pigmentovanou stopu, ale možná je to mou srdeční slabostí pro Progressa  x*, úplně vpravo je voděvzdorná Polycolor, s tou to ani nehlo

tady ještě detail, že bez gessa s Wax moc nepohnu, rozmyje se hezky - byla to silná vrstva

A co papír s gesso vrstvou:
zde je vidět, že nejvíc tekoucí je právě Wax, Mondeluz ani Progresso nemají žádný problém, a opět se mi zdá Progresso pigmentovanější než Mondeluz, nejtekoucnější sama od sebe je však viditelně Wax

na gesso základu je Polycolor stále téměř nepohnutelná, ta modrá stopa je vytvořená spíš mým vehementným šmudláním štětcem :)

Komentáře

Okomentovat

Děkuji za návštěvu a komentář, budu ráda, když se zase zastavíš.

OBLÍBENÉ ČLÁNKY